Çoklu zeka temelli öğretimin ekoloji kavramlarını anlama üzerine etkisi
Künye
Ayaz, Handan Şenci. Çoklu zeka temelli öğretimin ekoloji kavramlarını anlama üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006.Özet
Bu çalışmanın amacı, çoklu zeka temelli öğretimin ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin ekoloji kavramlarını anlamalarına, Fen bilgisi dersine karşı
tutumlarına ve çoklu zeka alanlarına etkisinini incelemektir. Çalışmanın örneklemi, bir Fen bilgisi öğretmeninin eğitim verdiği bir devlet ilköğretim okulunun iki ayrı sınıfında bulunan 50 yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Sınıflardan biri kontrol grubu olarak diğeri ise, deney grubu olarak atanmıştır. Çalışma kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemleri kullanılarak ekoloji öğretimi yapılırken; deney grubunda çoklu zeka temelli öğretim ile dersler
işlenmiştir. Ekoloji Başarı Testi (EBT), Fen Tutum Ölçeği (FTÖ) ve Çoklu Zeka Envanteri (ÇZE) hem kontrol hem de deney grubunda bulunan öğrencilere ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulama, 2005–2006 eğitim öğretim bahar döneminde İstanbul iline bağlı bir ilçede bulunan bir devlet ilköğretim okulunda araştırmacı tarafından dört haftada tamamlanmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler t-testi ve ilişkili örneklemler t-testi
kullanılmıştır. İlişkisiz örneklemler t-testi sonuçları, kontrol ve deneysel grubun ekoloji kavramlarını anlamaları, Fene karşı tutumları ve çoklu zeka alanları arasında anlamlı fark bulunmadığını; ilişkili örneklemler t-testi sonuçları ise kontrol grubu öğrencilerinin hem içsel hem de doğacı zeka alanları arasında anlamlı farklar bulunduğunu göstermektedir. İlişkili örneklemler t-testi analizlerinden elde edilen diğer sonuçlar şunlardır: deneysel grup öğrencilerinin ekoloji kavramlarını anlamaları, matematiksel ve görsel zeka alanları arasında anlamlı farklar bulunmaktadır. This study aimed to explore the effects of the multiple intelligences based instruction on seventh grade students' understanding of ecology concepts, attitudes towards science, and types of multiple intelligences. The subject of this study consisted of 50 seventh grade students from two classes of science course instructed by one teacher from a public primary school. One of the classes was assigned as control group which trained traditionally designed ecology instruction; the other class was assigned as experimental group which was instructed with multiple intelligences based instruction on understanding ecology concepts. Ecology Achievement Test, Attitudes Scale towards Science, and Multiple Intelligences Inventory were administered to the control group students and the experimental group students as pre-tests and post-tests. Treatment was conducted by the researcher during four weeks in a public primary school in district of stanbul in the Spring Semester of 2005-2006. Independent samples t-test and paired samples t-test were used to data analyses. While the results of the analyses of independent samples t-test failed to show any significant differences between the control group and the experimental groups' understanding ecology concepts, attitudes towards science, and types of multiple intelligences; the results of the analyses of dependent samples t-test showed that there were significant differences between the students of the control group according to their intrapersonal and naturalist intellicenges. Other results of the analyses of dependent samples t-test were: that there were significant differences between the students of the experimental group according to their understanding of ecology, their mathematical and visual intellicenges.