Yük taşıtlarının taşıyıcı aksamlarının gerçek yol yükleri altında analiz edilmesi
Künye
Tolun, Fatmagül. Yük taşıtlarının taşıyıcı aksamlarının gerçek yol yükleri altında analiz edilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.Özet
Kaynaklı yapılardaki artık gerilmeler gevrek kırılmaya sebep oldukları için; kaynaklı bölgedeki malzeme direncini düşürürler. Son yıllarda dünyada Sonlu Elemanlar Yöntemini kullanarak bu yapılardaki gerilmelerin incelenmesi önemli bir çalışma konusu haline gelmiştir. Çalışmada bu konu; farklı bir bakış açısıyla ele alınmıştır. Ülkemiz taşımacılığında; yük aracı olarak önemli bir yer teşkil eden, yarı römork şasilerindeki; kritik gerilme altındaki kaynaklı bağlantı bölgeleri tespit edilerek, incelenmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında, lowbed yarı römork şasisi 3 boyutlu olarak modellenmiştir. 3 boyutlu bu model üzerine, lowbedin taşıdığı dış yükler etkitilerek, ANSYS 10 programında yapısal analiz yapılmıştır. Analiz sonucunda, kritik gerilme altındaki kaynaklı bağlantı bölgesi tespit edilmiştir. Kritik gerilmenin tespit edildiği bağlantı parçası , yeniden 3 boyutlu olarak modellenerek , ANSYS programında ısısal analize tabi tutulmuştur. Çalışmanın son aşamasında; aynı bağlantı parçası, ısısal genleşme farklarından doğan artık gerilmelerin ve gerçek yüklerin doğurduğu yapısal gerilmelerin birlikte dikkate alındığı ısısal-yapısal analize tabi tutulmuştur. Son olarak analiz sonuçları karşılaştırılarak artık gerilmelerin yük taşıma kapasitesindeki olumsuz rolü tespit edilmiştir. The residual stress on the welded structures decrease the material resistance due to the brittle fracture. Recent years, examining the stress on these structures by using the `Finite Elements Methods' has just became a very important study subject in the world. This subject has been treated by a different point of view. It was examined and determined the connection welded areas which's been under the critical stress on semi-trailer chassis as a being important loading vehicle in our country's transport. At the 1st phase of the examine, lowbed semi-trailer chassis was modelling as in 3D model area. Structural analysis was done on ANSY 10 programme by applying the exterior loads which lowbed has been carrying on this 3D model. At the results of the analysis; the welded connection area had been determined which has been under critical stress. The connection part which has the critical stress determined on itself. Then it was sent to thermal analysis on ANSYS 10 programme. At the last phase of the examine; the same connection part so that; with residual stress which has arisen by thermal expansion differences and together with structural stress which has arisen from real loads then has been sent to thermal-structural analysis test. At the end, by comparison with results of the analysis then had been determined the negative role of the residual stress in the load capacity.