Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki eleştirel düşünme gücü düzeylerinin yeni nesil fen bilimleri sorularına yönelik algılarına etkisi
Künye
Akkaya, Yunus Emre. Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki eleştirel düşünme gücü düzeylerinin yeni nesil fen bilimleri sorularına yönelik algılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024.Özet
Araştırmanın amacı, 8. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki eleştirel düşünme gücü düzeylerinin yeni nesil sorulara yönelik algılarına etkisini belirlemektir. Bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Balıkesir ilinin Altıeylül ilçesinde bulunan Milli Eğitim'e bağlı kolay ulaşılabilir örnekleme ile belirlenen 5 ortaokulda 340 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, Sosyodemografik Bilgi Formu, "Ortaokul 6. 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Eleştirel Düşünme Gücü Ölçeği" ve "Yeni Nesil Fen Bilimleri Sorularına Yönelik Algı Ölçeği" ile toplanmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma, min-max değerleri, Pearson momentler çarpım korelasyon analizi, Normal dağılım gösteren guruplarda t-testi, tek yönlü ANOVA testi Normal dağılım göstermeyen guruplarda Mann Whitney U, Kruskal Wallis H testi ve lineer regresyon analizi kullanılmıştır. Önem düzeyi p<0.05 olarak alınmıştır. Araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin yaş ortalaması 13.80±0.50 olup %51.2'si erkektir. Öğrencilerin FBD-EDGÖ toplam puan ortalaması 29.69±3.88 olup eleştirel düşünme gücü algıları orta düzeyde bulunmuş, YNFBSYAÖ toplam puan ortalaması 81,04±6.42 olup Özyeterlik ölçeğin alt boyutları arasında en yüksek puana sahiptir. Çekirdek aileye sahip olma ve okulda kendini başarılı bulma durumunun FBD-EDGÖ toplam puan ortalaması arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (p<0.01). Cinsiyet, fen dersini sevme, fen dersini zor bulma ve okulda kendini başarılı bulma durumunun YNFBSYAÖ puanını etkilediği tespit edilmiştir (p<0.01). FBD-EDGÖ ile YNFBSYAÖ puanları arasında orta seviyede pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Araştırma sonucunda 8. Sınıf öğrencilerinin FBD-EDGÖ toplam puanı arttıkça YNFBSYAÖ toplam puanı artmaktadır (p<0.001). Öğrencilerin fen derslerinde eleştirel düşünme gücü düzeylerini artırmaya yönelik destekleyici ve duyuşsal alana hitap eden etkinlikler tasarlanabilir. The aim of the study is to determine the effect of the critical thinking power levels of 8th grade students in science class on their perceptions of new generation questions. The relational screening model was used in this study. The study was conducted with 340 students in 5 middle schools affiliated with the Ministry of National Education in Altıeylül district of Balıkesir province, determined by easily accessible sampling, in the spring semester of the 2022-2023 academic year. The research data were collected with the Sociodemographic Information Form, "the Critical Thinking Power Scale of 6th, 7th and 8th Grade Middle School Students in Science Class" and "the Perception Scale for New Generation Science Questions." In the analysis of the data, number, percentage, mean and standard deviation, min-max values, Pearson product-moment correlation analysis, t-test in groups showing normal distribution, one-way ANOVA test, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H test and linear regression analysis were used in groups not showing normal distribution. The significance level was taken as p<0.05. The average age of the middle school students participating in the study was 13.80±0.50 and 51.2% were male. The students' total CTPS score average was 29.69±3.88 and their perception of critical thinking power was found to be at a moderate level, and the total PSNGSQ score average was 81.04±6.42 and it had the highest score among the sub- dimensions of the Self-efficacy scale. It was found that having a nuclear family and finding oneself successful at school had a significant relationship with the total CTPS score average (p<0.01). It was found that gender, liking science class, finding science class difficult and finding oneself successful at school affected the PSNGSQ score (p<0.01). A moderately positive and significant relationship was found between the CTPS and PSNGSQ scores. As a result of the research, as the total CTPS score of the 8th grade students increases, the total PSNGSQ score increases (p<0.001). Activities that appeal to the affective domain and support students' critical thinking skills in science classes can be designed.