Erken orta ve geç ergenlik döneminde sportmenlik öz-kontrol ve bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
İnaler, Enes. Erken orta ve geç ergenlik döneminde sportmenlik öz-kontrol ve bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024.Özet
Bu araştırmanın amacı erken, orta ve geç ergenlik döneminde sportmenlik, öz-kontrol ve bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma örneklemini erken ergenlik döneminde bulunan 258, orta ergenlik döneminde bulunan 286, geç ergenlik döneminde bulunan 284 katılımcı olmak üzere 828 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği (BEDSDÖ)”, “Kısa Öz-Kontrol Ölçeği” ve “Bilinçli Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Betimleyici İstatistikler, Bağımsız Örneklemler T-Testi, ANOVA,
Pearson Korelasyon ve Çoklu Doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda erken, orta ve geç ergenlerin sportmenlik düzeylerinin, geç ergenlerin öz kontrol düzeylerinin, erken ergenlerin bilinçli farkındalık düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Sportmenlik, öz kontrol ve bilinçli farkındalık puanlarına göre ergenlik dönemleri arasında anlamlı farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Orta ergenlerin sportmenlik düzeylerinin, geç ergenlerin öz-kontrol düzeylerinin haftalık spor yapma sıklığı değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Erken, orta ve geç ergenlerin sportmenlik düzeyleri ile öz-kontrol düzeyleri arasında pozitif yönde orta düzeyde, sportmenlik düzeyleri ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasında pozitif yönde düşük düzeyde, öz-kontrol düzeyleri ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Öz-kontrol ve bilinçli farkındalığın sportmenlik üzerinde pozitif yönde anlamlı yordayıcı güce sahip olduğu
tespit edilmiştir. Sportmenliğe ait toplam varyansın erken ergenlik dönemi için %21, orta ergenlik dönemi için %20, geç ergenlik dönemi için %14’ünün öz-kontrol ve bilinçli farkındalık ile açıklandığı sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to examine the relationship between sportsmanship, self-control and mindfulness levels in early, middle and late adolescence. The research sample consisted of 828 participants, 258 of whom were in early adolescence, 286 of whom were in middle adolescence and 284 of whom were in late
adolescence. ‘Personal Information Form’, ‘Physical Education Lesson Sportsmanship Behaviour Scale (PEBSBS)’, ‘Brief Self-Control Scale’ and ‘Mindfulness Scale’ were used as data collection tools. Descriptive Statistics, Independent Samples T-Test, ANOVA, Pearson Correlation and Multiple Linear
regression analysis were used to analyse the data. As a result of the research, it was determined that the sportsmanship levels of early, middle and late adolescents, the self-control levels of late adolescents, and the mindfulness levels of early adolescents differed significantly according to the gender variable. It was determined that there was a significant difference between adolescence periods according to
sportsmanship, self-control and mindfulness scores. It was determined that sportsmanship levels of middle adolescents and self-control levels of late adolescents differed significantly according to the weekly frequency of doing sports. It was determined that there were significant relationships between sportsmanship levels and self-control levels of early, middle and late adolescents in positive direction at
medium level, between sportsmanship levels and mindfulness levels in positive direction at low level, between self-control levels and mindfulness levels in positive direction at medium level. It was determined that self-control and mindfulness had a significant positive predictive power on sportsmanship. It was concluded that 21% of the total variance of sportsmanship for early adolescence, 20% for middle
adolescence and 14% for late adolescence was explained by self-control and mindfulness.