Benzinli motorlarda biyoetanol kullanımının motor karakteristik değerlerine ve egzoz emisyonlarına etkilerinin araştırılması
Künye
İmrağ, Hasan. Benzinli motorlarda biyoetanol kullanımının motor karakteristik değerlerine ve egzoz emisyonlarına etkilerinin araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006.Özet
Biyokütleden elde edilen ve yenilenebilir bir enerji kaynağı olan etanol(etil alkol), buji ile ateşlemeli motorlarda genellikle benzinle oluşturdukları
karışımlar ile kullanılmaktadır. Yapılan bu çalışmada, yakıt olarak sadece benzin (E0), %5 etanol karışımı
(E05), %10 etanol karışımı(E10), %20 etanol karışımı(E20) kullanılmıştır. Bu karışımların; motor gücü, motor torku, özgül yakıt tüketimi, egzoz emisyonu, motor verimi, ortalama efektif basınç ve egzoz sıcaklığına etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Benzin içerisine karıştırılan alkol, motor gücünde ve torkunda kısmi bir artış sağlamıştır. (Örneğin; motor gücündeki ve torkundaki maksimum artış E10 yakıtı ile
3,8 HP ve 3,93 Nm olarak elde edilmiştir.) Özgül yakıt tüketimi alkol karışımlarında E0’a göre daha yüksek çıkmıştır. (Örneğin; maksimum fark 125,49 g/kWh olarak elde edilmiştir.) Egzoz emisyonu ölçümlerinde, karbonmonoksit (CO) ve hidrokarbon (HC) değerlerinde alkolün önemli bir düşüş sağladığı gözlenmiştir. (Örneğin; E20 yakıtı ile CO değeri %0,08 ve HC değeri 57ppm olarak elde edilmiştir.) Ethanol (ethyl alcohol), which is obtained from biomass and which is renewable energy source, is generally used with gasoline mixture in spark ignition engines. In this study, only gasoline (E0), 5% ethanol mixture (E05), 10% ethanol mixture (E10), 20% ethanol mixture (E20) are used as a fuel. The effects of this mixtures to engine power, engine torque, specific fuel consumption, exhaust emissions, engine efficiency, mean effective pressure and exhaust temperature have been experimentally examined. The alcohol which is mix with gasoline made slightly increase on engine power and engine torque. (For example; the maximum increase in engine power and torque are obtained 3,8 HP and 3,93 Nm with E10 fuel.) Specific fuel consumption of alcohol mixture is obtained larger compare to E0. (For example; maximum difference is obtained 125,49 g/kWh.) In exhaust emission measurements, the important decrease of carbonmonoxide (CO) and hydrocarbon (HC) values thanks to alcohol is examined. (For example; with E20 fuel, the values of CO is obtained 0,08% and the value of HC is obtained 57ppm.)