Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorEr, Kemal Oğuz
dc.contributor.advisorKurnaz, Ahmet
dc.contributor.authorBaşeğmez, Derya Acar
dc.date.accessioned2024-09-13T12:25:42Z
dc.date.available2024-09-13T12:25:42Z
dc.date.issued2024en_US
dc.date.submitted2024
dc.identifier.citation: Başeğmez, Derya Acar. İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde beceri ve içerik temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğrencilerin eleştirel düşünme becereliri, erişi ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/15162
dc.descriptionBalıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilere yönelik geliştirilen 4. sınıf Türkçe dersi yazma becerileri öğretim programının etkililiğinin değerlendirilmesidir. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden biri olan gömülü desen kullanılmıştır. Örnekleme yöntemi olarak seçkisiz olmayan örnekleme yöntemleri arasında yer alan uygun örnekleme ve ölçüt örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinin bir bilim ve sanat merkezinde öğrenim görmekte olan 4. sınıf düzeyindeki üstün zekâlı ve yetenekli öğrenciler oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden deney grubu (n=17) ve kontrol grubu (n=17) olmak üzere iki grup oluşturulmuştur. Deney grubundaki öğrencilere geliştirilen yazma becerileri öğretim programı 15 hafta boyunca uygulanırken, kontrol grubundaki öğrenciler mevcut bilim ve sanat merkezi programını almaya devam etmişlerdir. Veri toplama aracı olarak yazma ürünlerini değerlendirme ölçeği, yazma kaygısı ölçeği, yazmaya yönelik tutum ölçeği, Torrance yaratıcı düşünme testi, Cornell eleştirel düşünme testi, görüşme formu ve yansıtıcı günlük kullanılmıştır. Deneysel işlemler kapsamında veriler 2022 yılının Eylül ayı ile 2023 yılının Ocak ayları arasında toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz, Bağımsız Örneklemler t Testi, Tekrarlı Ölçümler İçin İki Faktörlü ANOVA ve içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel veriler kapsamında yazma becerileri öğretim programı uygulanan deney grubundaki öğrencilerin yazılı anlatım performanslarının geliştiği, yazma kaygılarının azaldığı, yazmaya yönelik tutumlarının arttığı, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerinin geliştiği belirlenmiştir. Nitel veriler kapsamında öğrencilerin yazma becerileri açısından bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlarda geliştiği, metin türlerini öğrendiği, konuların öğrenci düzeyine ve ilgisine yönelik olduğu, konuların güncel olduğu, öğrenme ortamının öğrenciyi geliştirici nitelikte olduğu, etkinliklerin konularla ilişkili olduğu, etkinliklerin bir bütünlük içinde ilerlediği, etkinliklere ayrılan sürenin ve materyallerin yeterli olduğu, farklı yöntem ve tekniklerin kullanıldığı, düşünme becerilerinin etkinliklere entegre edildiği, değerlendirmede öz değerlendirme, akran değerlendirme, yansıtıcı günlük ve ön test-son test uygulamaları gibi farklı değerlendirme araçlarının kullanıldığı belirlenmiştir. Nicel ve nitel verilerden elde edilen sonuçların birbiriyle uyumlu olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to evaluate the effectiveness of the fourth grade Turkish lesson writing skills curriculum developed for gifted and talented students. Embedded design, one of the mixed research methods, was used in the study. Convenience sampling and criterion sampling methods, which are among the non random sampling methods, were used as sampling methods. The sample of the study consisted of fourth grade gifted and talented students studying in a science and art center of Ankara province. Two groups were formed from these students as experimental group (n=17) and control group (n=17). While the developed writing skills curriculum was applied to the students in the experimental group for 15 weeks, the students in the control group continued to receive the existing science and art center curriculum. As data collection tools, writing product evaluation scale, writing anxiety scale, attitude towards writing scale, Torrance test of creative thinking, Cornell critical thinking test, interview form and reflective diary were used. Within the scope of the experimental procedures, data were collected between September 2022 and January 2023. Descriptive analysis, Independent Samples t Test, Two-Way ANOVA for Repeated Measures and content analysis were used to analyze the data. Within the scope of the quantitative data obtained as a result of the research, it is determined that the students in the xperimental group, to whom the writing skills curriculum is applied, have improved their written expression erformance, their writing anxiety has decreased, their attitudes towards writing have increased, and their creative and critical thinking skills have improved. Within the scope of qualitative data, it is determined that the students have improved in cognitive, affective and psychomotor fields in terms of writing skills, they have learned text types, the subjects are related to student level and interest, the subjects are up-to-date, the learning environment is capable of developing students, the activities are related to the subjects, the activities are progressing in integrity, the time and materials allocated to the activities are sufficient, different methods and techniques are used, thinking skills are integrated into the activities, different evaluation tools such as self-evaluation, peer evaluation, reflective diary and pretest-posttest applications are used in evaluation. It is determined that the results obtained from quantitative and qualitative data are compatible with each other.en_US
dc.description.sponsorshipBu tez çalışması Balıkesir Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından 2022/090 nolu proje ile desteklenmiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherBalıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectYazma Becerisien_US
dc.subjectYazma Kaygısıen_US
dc.subjectYazma Tutumuen_US
dc.subjectDüşünme Becerilerien_US
dc.subjectÜstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencien_US
dc.subjectWriting Skillsen_US
dc.subjectWriting Anxietyen_US
dc.subjectWriting Attitudeen_US
dc.subjectThinking Skillsen_US
dc.subjectGifted and Talented Studenten_US
dc.titleÜstün zekâlı ve yetenekli öğrencilere yönelik geliştirilen Türkçe dersi yazma becerileri öğretim programının etkililiğinin değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativeEffects of skill and content-based critical thinking training on students' critical thinking skills, achievement and attitudes in the fifth grade course of social knowledge of primary schoolen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.buozel


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster