Ergen bireylerin spor etkinliklerine katılım düzeyi ve psikososyal gelişim ilişkisi
Künye
Medeni, Mehmet Bilgi. Ergen bireylerin spor etkinliklerine katılım düzeyi ve psikososyal gelişim ilişkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024.Özet
Bu çalışmanın amacı Ergen bireylerde spor etkinliklerinin psikososyal gelişim arasındaki ilişkiyi tespit etmek, demografik bilgiler açısından farklılık olup olmadığını belirlemek ve çözüm önerileri sunmaktır.
Çalışmanın evrenini Balıkesir ili genelinde milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda öğrenim gören 12-18 yaş arası, ortaokul ve liselerde öğrenim gören ergen bireyler oluşturmaktadır. Araştırmamızda 800 kişiye ulaşılmış analiz sonucunda kayıp ve uç veriler çıkarıldıktan sonra 772 kişinin anketi incelenmiştir. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak iki adet ölçek formu; Erikson’un Psikososyal Gelişim Dönemleri
Ölçeği, Spor Etkinliklerine Yönelim Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen demografik bilgi formu kullanılmıştır. Spor etkinliklerine yönelim ölçeği ile Erikson psikososyal gelişim ölçeği arasında, özerklik, girişimcilik, çalışkanlık ve kimlik alt boyutlarında, Erikson psikososyal gelişim ile SEYÖ alt boyutu olan sosyalleşme, duygu arama ve bilgi arama alt boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. SEYÖ toplam puanı, sınıf ve aile gelir durumu değişkenlerinde, EPGÖ toplam puanı, yaş,
cinsiyet, sınıf değişkenlerinde anlamlı fark tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, spor etkinliklerine katılım düzeyinin artması psikososyal gelişime olumlu biçimde katkıya neden olmaktadır. The aim of this study is to determine the relationship between the psychosocial development of sports activities in adolescents, to determine whether there is a difference in terms of demographic information and to offer solutions.The universe of the study consists of adolescent individuals between the ages of
12-18, studying in secondary schools and high schools, studying in schools affiliated to the Ministry of National Education throughout the province of Balıkesir. In our research, 800 people were reached, as a result of the analysis, after missing and extreme data were removed, the questionnaires of 772 people were examined. In this study, two scale forms as data collection tool; Erikson's Psychosocial Developmental Stages Scale, Sports Activities Orientation Scale and demographic information form developed by the researcher were used. It was determined that there was a positive and significant relationship between the scale of orientation to sports activities and Erikson psychosocial development scale, in the sub-dimensions of autonomy, entrepreneurship, industriousness and identity, and
between Erikson psychosocial development and the sub-dimensions of socialization, emotion-seeking and information seeking, which are the sub-dimensions of SAOS. Significant differences were found in the total score of SAOS, class and family income variables, and in the total score of EPSI, age, gender, and class variables. According to the research findings, increasing the level of participation in sports
activities contributes positively to psychosocial development.