Destinasyon markalaşma sürecinde gastronomik değerlerin yeri (Balıkesir örneği)
Citation
Özkan, Cengiz.Destinasyon markalaşma sürecinde gastronomik değerlerin yeri (Balıkesir örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Abstract
Bölgesel kalkınma ve refahın yükseltilmesi açısından turizm faaliyetleri önemli bir stratejik unsur olarak yer almaktadır. Firma ve kuruluşların rekabetlerini küresel ölçeğe taşımasıyla şehirler ve bölgeler rekabette öne geçebilmek için farklı turizm faaliyetleri uygular hale gelmiştir. Turizmin giderek önem kazanması ile bir kalkınma stratejisi oluşmuştur. Bununla birlikte farklı turizm faaliyetlerinde farklı alternatifler gelişmiş, tanıtım ve pazarlamalar için farklı stratejilerin kullanılmasına alan açılmıştır. Yeni bir pazar aracı olarak gastronomi turizmi şehirlerin ve bölgelerin markalaşmasında ve turizm tabanlı gelirlerin arttırılmasın önemli rol oynamaktadır. Sürdürülebilir bir yapıya sahip olması ve gastronomik unsurların bölgelerin pazarlanması stratejilerinde kendine yer bulmasıyla; gastronomi turizm markalaşma stratejileri açısından çok önemli bir konuma yükselmiştir. Bu araştırmada; Balıkesir'in gastronomi potansiyelinin tespit edilmesi ve bu potansiyelin destinasyon olarak Balıkesir'in markalaşma ve tanıtılması açısında da bu değerlerin öneminin tespit edilmesini amaçlanmıştır. Araştırmanın literatür kısmında turizm ve gastronomi turizmi kavramlarına, destinasyon pazarlaması, şehir markalaşması konuları açıklamaya çalışılmıştır. Çalışmanın uygulama kısmında ise Balıkesir'de hizmet veren yöresel restoran, lokanta, şefleri, aşçılar, resmi kurum ve kuruluş temsilcileri ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle elde edilen verilerin analizi ve bu analizden edinilen sonuçlar yer almaktadır. Araştırmadan edinilen sonuçlara göre şehir markalaşmasında gastronomi turizmi faaliyetlerinin önemi saptanmıştır. Bunun yanı sıra bireylerin, Balıkesir şehrini tanıyor olmalarının, turizm etkinliklerine katılıyor olma eğilimlerine etkileri olduğu tespit edilmiştir. Tourism activities are an important compilation in terms of increasing regional development and welfare. As companies and their economic competition move to a global scale, cities and regions have begun to implement different tourism practices in order to get ahead in competition. A formation structure that emerged as tourism gained increasing importance. However, different alternatives have been developed in different tourism systems and different strategies have begun to be used for promotion and marketing. As a new market tool, gastronomy tourism plays an important role in branding cities and regions and increasing tourism-based income. With its sustainable structure and gastronomic elements finding a place in the marketing strategies of the regions; gastronomy has risen to a very important position in terms of tourism branding strategies. In this study; It is aimed to determine the gastronomy potential of Balıkesir and to determine the importance of these values in terms of branding and promoting Balıkesir as a destination. In the literature part of the research, the concepts of tourism and gastronomy tourism, destination marketing and city branding were tried to be explained. In the application part of the study, the analysis of the data obtained by the semi-structured interview method conducted with local restaurants, restaurants, chefs, cooks, representatives of official institutions and organizations serving in Balıkesir and the results obtained from this analysis are included. According to the results obtained from the research, the importance of gastronomy tourism activities in city branding has been determined. In addition, it has been determined that individuals'knowledge of the city of Balıkesir has an impact on their tendency to participate in tourism activities.