Kuvvet ve hareket ünitesinde STEM temelli öğretimin ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve yaratıcılıklarına etkisi
Künye
Sarıca, Emrullah.Kuvvet ve hareket ünitesinde STEM temelli öğretimin ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve yaratıcılıklarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024.Özet
Bu araştırmanın amacı ‘Kuvvet ve Hareket’ ünitesinde uygulanan STEM temelli öğretimin ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarına, yaratıcılıklarına ve STEM hakkındaki görüşlerine etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma modeli olarak yarı deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Balıkesir ili bir devlet ortaokulunda altıncı sınıf seviyesinde öğrenim gören 25’i deney, 20’si kontrol grubunda olmak üzere toplam 45 öğrenci oluşturmuştur. Deney grubunda yer alan öğrencilere STEM temelli öğretim yapılırken kontrol grubunda yer alan öğrencilere ise MEB fen bilimleri öğretim programına göre öğretim yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kuvvet ve Hareket Başarı Testi”, “Bilimsel Yaratıcılık Testi”, “STEM Görüş Formu” ve araştırmacının geliştirdiği “STEM Etkinlik Kağıtları” uygulanmıştır. Toplanan sayısal verilerin analizi SPSS 23.0 programıyla analiz edilmiştir. STEM etkinlik kağıtlarından
toplanan veriler, “STEM Etkinlik Kağıdı Rubriği” ile analiz edilirken STEM görüş formundaki verilerin analizi ise betimsel analiz yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda STEM temelli öğretimin deney grubu öğrencilerinin akademik başarılarını arttırdığı ve yaratıcılık seviyelerini geliştirdiği görülürken aynı zamanda yapılan etkinliklerin öğrencilerin görüşlerini olumlu yönde etkilediği sonucuna
ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakılarak, bu araştırmanın farklı fen konularında ve farklı derslerde yapılması, farklı ortamlarda uygulanması, fen laboratuvarlarının STEM eğitimine göre tasarlanması ya da STEM atölyelerinin kurulması, uygulamanın farklı değişkenlerde yapılması gibi bazı öneriler sunulmuştur. The aim of this study is investigating the impact of STEM based teaching in the topic of force and motion on the middle school students’ academic achievement, creativity and view about STEM. The research model of this study is the model with pretest and posttest control group that is one of the quasi-experimental designs. The sample group of this study consists of a total of 45 sixth grade students, 25 of whom in experimental group and 20 of them in control group, studying at a public middle school in Balikesir in the 2022-2023 academic year. In experimental group, STEM based teaching was applied whereas in control group, the instruction according to MEB science education teaching program was applied. For this study, “Force and Motion Achievement Test”, “Scientific Creativity Test”, “STEM
Feedback Form” and “STEM Activity Sheets” prepared by researcher were used as data collecting tools. To analyze the quantitative data, the program of SPSS 23.0 was used. Data collected from “STEM Activity Sheets” was analyzed by “Rubric of STEM Activity Sheets” and for the analysis of the data of “STEM Feedback Form”, the method of descriptive analysis was used. In the direction of findings, it is concluded that STEM based teaching increases academic achievement and improves the level of creativity of experimental group. Additionally, it was seen that the STEM activities effect students’ views positively. Based on the results of the research, some suggestions were presented, such as conducting the
research in different science subjects and different courses, applying it in different environments, designing science laboratories according to STEM based education or establishing STEM workshops, and carrying out the application in different variables.