Otantiklik ile gastronostaljik tutum ilişkisinin yeniden ziyaret niyetine ve destinasyon imajına etkisi
Künye
Özgüneş, Reşad Emre. Otantiklik ile gastronostaljik tutum ilişkisinin yeniden ziyaret niyetine ve destinasyon imajına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Özet
Literatüre farklı bir yaklaşımla katkı sağlama amacı taşıyan bu araştırmada öncelikle otantiklik, nostalji, bellek, gastronostalji ve tutum kavramları detaylı biçimde incelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın ölçeği ve modeli iki farklı çalışmadan
yararlanılarak oluşturulmuştur. Araştırmanın evreni Muğla’nın Bodrum ilçesi olarak
belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini ise Bodrum’un mevcut durumunu nostaljik
geçmişi ile kıyaslayabilecek, yaşamında en az iki ve daha fazla sayıda Bodrum’u
ziyaret eden, destinasyonun yerel yiyeceklerini tanıyan 20 yaş üstü yerli turistler
oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında kullanılan ölçme araçlarından elde edilen puanların geçerliliği ve güvenirliğine ilişkin analizler yapılarak kullanılan ölçeklerden elde edilen puanların yapı geçerliliği LISREL sürüm 10.20 kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Analizlerde sırasal (Ordinal) veriye uygun polikorik korelasyon matrisi kullanılmış ve faktör sayısına karar vermede Kaiser kuralı, yığılma grafiği ve Paralel testi sonuçları incelenmiştir. Model uyumunun incelenmesinde İyilik Uyum İndeksi (GFI: Goodness of Fit Index), Yaklaşık Hataların Ortalama Karekökü (RMSEA: Root Mean Square Error of Approximation) ve Standardize Edilmiş Artık Ortalamaların Karekökü (SRMR: Standardized Root Mean Square Residual) gibi mutlak (absolute) uyum indeksleri ile Normlaştırılmış Uyum İndeksi (NFI: Normed Fit Index) ve Karşılaştırma Uyum İndeksi (CFI: Comparative Fit Index) gibi karşılaştırmalı uyum indeksleri kullanılmıştır. Çalışma kapsamında incelenen Orijinal Model ve Alternatif Model, Yol Analizi kullanılarak test edilmiştir. Örnek alınan model, uyum değerleri bağlamında bu araştırmada temel alınan konuya uygunluk göstermediği için alternatif bir model oluşturulmuştur. Oluşturulan model; Nostalji değişkenindeki varyansın %21’ini, Gastronostalji değişkenindeki varyansın %7’sini, Yerel Yiyeceklere Karşı Tutum değişkenindeki varyansın %14’ünü, Destinasyon İmajı değişkenindeki varyansın %40’ını, Yeniden Ziyaret Niyeti değişkenindeki varyansın %51’ini açıklamaktadır. Sonuç itibarıyla, ‘birey ile nostalji’ kavramı arasında ve ‘otantiklik, nostalji, gastronostaljinin destinasyon imajı ve yeniden ziyaret niyeti’ üzerinde olumlu ve anlamlı bir etki olduğu görülmektedir.