Lise öğrencilerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik sosyal kabul yordayıcıları: duygusal mesafe ve empati
Citation
Akyürek, Zeynep. Lise öğrencilerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik sosyal kabul yordayıcıları: duygusal mesafe ve empati. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023.Abstract
Bu çalışmada, lise öğrencilerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik duygusal mesafe ve empati düzeyinin sosyal kabule etkisini belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmaya 2022-2023 yılında Türkiye’de bulunan basit tesadüfi örneklem seçme yöntemi ile seçilmiş lise düzeyindeki 721’i kadın, 411’i erkek olmak üzere okuyan 1132 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Sosyal Kabul Ölçeği (SKÖ)”, “Ötekine Karşı Duygusal Mesafe Ölçeği” ve “KA-Sİ Ergenler için Empatik Eğilim Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin normallik sınaması Skewness ve Kurtosis değerleri ile test edilmiş ve verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Normal dağılım gösteren değişkenlerin analizinde parametrik test teknikleri kullanılmıştır. Değişkenler arasında farklılıkların belirlenmesinde ise iki grup için bağımsız örneklemler T-testi, ikiden fazla gruplar için tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda farkın kaynağının belirlenmesinde Post-hoc testi kullanılmıştır. Değişkenler arası ilişkileri belirlemede Pearson Korelasyon Analizi, değişkenler arasındaki etkiyi
belirlemek için regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada verilerinin analizinde IBM SPSS Statistics 23 paket programı ve excel veri tabanından yararlanılmıştır. Lise öğrencilerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik duygusal mesafe ve empati düzeyinin sosyal kabule etkisinin incelendiği bu çalışmada sonuç olarak; duygusal mesafe ve empati, sosyal kabul düzeyi üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit
edilmiştir. In this study, it is aimed to determine the effect of high school students' emotional distance and empathy level towards social acceptance of inclusion students. The study consists of 1132 high school students, 721 female and 411 male, selected by simple random sampling method in Turkey in 2022-2023. "Personal Information Form", "Social Acceptance Scale (SDS)", "Emotional Distance to Others Scale" and "KA-SI Empathic Tendency Scale for Adolescents" were used as data collection tools in the research. The normality test of the data was tested with Skewness and Kurtosis values and it was determined that the data showed normal distribution. Parametric test techniques were used in the analysis of normally distributed variables. Independent samples T-test for two groups and one-way analysis of variance for more than two groups were used to determine the differences between the variables. Post-hoc test was
used to determine the source of the difference as a result of one-way analysis of variance. Pearson Correlation Analysis was used to determine the relationships between variables, and regression analysis was used to determine the effect between variables. IBM SPSS Statistics 23 package program and excel database were used in the analysis of the data in the research. As a result of this study, in which the effect of emotional distance and empathy level of high school students towards inclusion students on social acceptance was examined; Emotional distance and empathy have been found to have a significant effect on the level of social acceptance.