Öğretmen adaylarının düşünme stilleri ile covıd-19 salgınına yönelik algı ve tutumları arasındaki ilişki
Künye
Aydar, Melike. Öğretmen adaylarının düşünme stilleri ile covıd-19 salgınına yönelik algı ve tutumları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Koronavirüs hastalığı (COVID-19) küresel ölçekte hızla yayılarak bir salgın haline gelmiştir. Virüsün bulaşıcılık ve etkinliğini, salgının ortaya çıkma nedenini, hastalığın yayılmasına yönelik önlem ve tedbirleri değerlendirme, virüsün enfekte olmasını önleme davranışları, salgına yönelik algı ve tutumları oluşmasında kritik öneme sahiptir. COVID 19 salgınına yönelik doğru algı ve tutumlarının oluşmasında düşünme stilleri arasında bir bağlantı olabileceği düşünülmektedir. Bu nedenle araştırmada öğretmen adaylarının COVID-19 salgınına yönelik algı ve tutumlarının [CSAT] ve düşünme stillerinin [SWDS]
belirlenmesi, CSAT ve SWDS’nin çeşitli değişkenler ile arasındaki ilişki düzeyinin tespit edilmesi ve CSAT ile SWDS arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma yöntemi olarak nicel araştırma yöntemi olan keşfedici korelasyon modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2022-2023 öğretim yılında Türkiye'nin batısındaki bir üniversitenin eğitim fakültesi; örneklemi ise 6 bölümde öğrenim gören 485 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre öğretmen adaylarının CSAT ölçeğinin hastalık algısı, nedenleri algısı, kontrol algısı alt ölçeklerinden elde edilen puanlara göre yüksek
algıya sahip olduğu; kaçınma davranışları alt ölçeğine göre kişisel temastan kaçınma davranış puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. CSAT ölçeği ile cinsiyet, kronik rahatsızlığa sahip olma durumu, anne-baba eğitim durumu, kardeş sayısı, mezun olunan lise türü, bölüm, COVID-19 salgını hakkında bilgiye ulaşma aracı değişkenleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. SWDS boyutlara göre puan ortalamaları en yüksek; yasamacı, hiyerarşik, yerel, dışsal ve liberal stil olduğu tespit edilmiştir. SWDS boyutları ile cinsiyet, yerleşim yeri, anne eğitim durumu, COVID-19 salgını hakkında bilgilere ulaşma aracı ve bölüm değişkenine göre anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca CSAT ve SWDS alt boyutları arasında zayıf düzeyde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. It is thought that thinking styles may be effective in the formation of positive perceptions and attitudes towards the COVID-19 epidemic. For this reason, in the research, determining the perceptions and attitudes [CSAT] and thinking styles [SWDS] of pre-service teachers towards the COVID-19 epidemic, determining the level of relationship between CSAT and SWDS with various variables; It is aimed to determine the relationship between CSAT and SWDS. The exploratory correlation model, which is a quantitative research method, was used in the research. The population of the research consists of 485 teacher candidates studying at the education faculty of a university in the west of Turkey in the 2022-2023
academic year. According to the research findings, pre-service teachers have a positive perception according to the scores obtained from the CSAT scale's perception of illness, perception of causes, and perception of control; It was determined that personal contact avoidance behavior scores were higher than the avoidance behaviors subscale. There was a difference between the CSAT scale and other variables except grade level. The highest mean scores according to SWDS dimensions; It has been determined that there are legislative, hierarchical, local, external and liberal styles. Significant relationships were found between SWDS dimensions and gender, place of residence, maternal education level, means of accessing information about the COVID-19 outbreak, and department. In addition, weak
correlations were found between the CSAT and SWDS sub-dimensions.