Temel kimya kavramlarının kavram karikatürleri ile desteklenen argümantasyon yöntemiyle öğretiminin öğretmen adaylarının kimyasal gösterimleri anlamasına etkisi
Künye
Şevik, Yağmur. Temel kimya kavramlarının kavram karikatürleri ile desteklenen argümantasyon yöntemiyle öğretiminin öğretmen adaylarının kimyasal gösterimleri anlamasına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Bu çalışma, kavram karikatürleri ile desteklenen argümantasyon yönteminin 1. sınıf biyoloji öğretmen adaylarının temel kimya kavramlarına (saf madde, molekül, atom, iyon, parçacık, element, bileşik, sulu çözelti) ilişkin kimyasal gösterimleri anlamalarına etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ön test son test tek gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Balıkesir Üniversitesinde öğrenim gören 16 1. sınıf Biyoloji Öğretmen adayı oluşturmaktadır. Kavram karikatürleri araştırmacı tarafından hazırlanmış ve tasarlanan öğretim dokuz hafta sürmüştür. Veri toplama aracı olarak
Gkitzia, Salta ve Tzougraki (2019) tarafından geliştirilen “Kimyasal Gösterim Kavram Testi” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Soruları” kullanılmıştır. Araştırmada kimyasal gösterim kavram testi öğretmen adaylarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 23 paket program kullanılırken, nitel verilerin analizi içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, kavram karikatürü destekli argümantasyon yöntemine göre gerçekleştirilen derslerin, öğretmen adaylarının kimyasal gösterimleri anlama başarılarını istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde arttırdığı belirlenmiştir. Bunun yanında öğretmen adaylarının son testte yaptıkları altmikroskobik boyuttaki çizimlerinde ve kimyasal gösterimler arası geçişlerinde olumlu anlamda gelişme olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen
adaylarının kavram karikatürü destekli argümantasyon yöntemine göre gerçekleştirilen dersleri eğlenceli buldukları, bu tarz derslerin bilginin kalıcılığını artırdığını düşündükleri ve kimya dersine karşı olumlu yönde tutum geliştirmelerini sağladığı belirlenmiştir. The study aims to determine the effect of the argumentation method supported by concept cartoons on first-year biology teacher candidates' understanding of chemical representations related to basic chemistry concepts (pure substance, molecule, atom, ion, particle, element, compound, aqueous solution). One-group pre-test-post-test quasi experimental design was used in the study. The sample of the research consists of 16 first year biology teacher candidates studying at Balıkesir University. Concept cartoons were prepared by the researcher and the instruction lasted for nine weeks. "Chemical
Representation Concept Test" developed by Gkitzia, Salta and Tzougraki (2019) and "Semi-structured Interview Questions" were used as data collection tools. In the research, the chemical presentation concept test was applied to the teacher candidates as a pre-test and post-test. While SPSS 23 package program was used in the analysis of quantitative data, the analysis of qualitative data was carried out with content analysis. As a result of the study, it was determined that the lessons carried out according to the
argumentation method supported with concept cartoons statistically significantly increased the success of pre-service teachers in understanding chemical representations. In addition, it was determined that there was a positive improvement in the pre-service teachers' submicroscopic drawings and transitions between chemical representations in the posttest. It was determined that the pre-service teachers found the lessons conducted according to the concept cartoon-supported argumentation method enjoyable, they thought that such lessons increased the permanence of knowledge and helped them develop a positive
attitude towards the chemistry lesson.