Erken çocukluk eğitiminin çocukların matematik becerilerinin gelişimi üzerindeki etkisi: boylamsal bir meta-analizi ve inceleme
Künye
Özkan, Beyza. Erken çocukluk eğitiminin çocukların matematik becerilerinin gelişimi üzerindeki etkisi: boylamsal bir meta-analizi ve inceleme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Özet
Eğitim araştırmacıları tarafından yapılan çalışmalar neticesinde, erken çocukluk eğitimi ve bakımının çocukların bilişsel gelişimlerini destekleyici faydalı etkileri olduğu üzerine güçlü bir fikir birliği oluşmuştur. Bu nedenle, tüm çocukların erken eğitime ulaşması fikri gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde genel kabul görmeye başlamış bir amaçtır. Fakat erken eğitimin olumlu etkilerinin kalıcı olup olmadığı konusunda aynı fikir birliğinden söz etmek güçtür. Bu çalışmanın temel amacı, erken çocukluk eğitiminin çocukların matematik becerileri üzerindeki etkilerinin kısa ve orta vadede kalıcı olup olmadığının incelenmesidir. Erken eğitimin çocukların matematik becerileri üzerinde devam eden etkilerine ilişkin birbiriyle çelişen bulgular, meta analiz yöntemi kullanılarak bir araya getirilmiştir. Üç temel araştırma sorusu doğrultusunda toplamda 20 çalışmadan 48.656 çocuğun verileri ile elde edilen etki büyüklükleri ile beş farklı meta analiz gerçekleştirilmiştir. Erken çocukluk eğitimi ve bakımı (EÇEB) deneyimine sahip olmanın çocukların altıncı sınıf matematik sonuçları üzerinde devam eden etkisinin oldukça sınırlı (d=0,18) olduğu görülmüştür. Hem inceleme bölümünün bulguları hem de bu sınırlı meta analitik etki, EÇEB deneyimi etkilerinin sönme eğiliminde olduğuna işaret etmektedir. Ana sınıfına öncesinde EÇEB deneyimi ile başlamanın ana sınıfı matematik becerileri üzerinde olgunlaşma ve öğretmen etkilerinin ötesinde pozitif bir etkisinin olduğu (d=0,4) ancak daha uzun süre EÇEB'e devam etmenin sağladığı bu avantajın ilkokul birinci sınıfta hızla azaldığı (d=0,13) ortaya çıkmıştır. Gerçekleştirilen son iki meta analizden elde edilen etki büyüklükleri, erken eğitime devam eden çocukların ana sınıfı matematik becerileri ile ilkokul birinci (r=0,68) ve ikinci sınıf (r=0,63) matematik başarılarının yüksek düzeyde ilişkili olduğunu göstermiştir. Okul öncesi dönemden ilkokula geçiş sürecinde bireysel başarı farklılıklarının kalıcılığına dikkat çeken bu meta analitik etki büyüklükleri göz önünde bulundurularak değerlendirmeler yapılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda ilk üç analizde görülen sönme olgusunun olası nedenleri tartışılmıştır ve elde edilen bulgular bir nedensel çerçeve kullanılarak açıklanmıştır. There is a robust consensus that early childhood education and care (ECEC) has supportive beneficial effects on the cognitive development of children. For this reason, the idea that all children should access ECEC services has been widely accepted both in developed and developing countries. However, it is difficult to assert that a similar consensus has been reached on whether the positive effects of ECEC are long lasting. The main aim of this study was to examine the short- and medium-term effects of ECEC centres on the development of mathematical skills of children. Conflicting findings regarding the persistent effects of ECEC on children's mathematical skills were combined via meta-analysis method. In accordance with three main research questions of the study, five meta-analyses were conducted with the effects sizes obtained from 20 studies including a total of 48.656 children. The persisting effect of having ECEC experience on children's sixth-grade math outcomes was found to be quite limited (d=0.18). Both the findings of the review section and that minimal main effect pointed out that the effects of ECEC experience tend to fade out. The results also demonstrated that starting kindergarten with prior ECEC experience had a positive impact on kindergarten math skills beyond the maturation and teacher effects (d=0.4), however, this advantage decreased expeditiously in the first year of primary school (d=0.13). The effects sizes from the last two meta-analyses which included only children attending ECEC indicated that, children's kindergarten math skills were highly correlated with their first- (r=0.68) and second-grade math skills (r=0.63). The meta-analytic effect sizes that draw attention to the persistence of individual achievement differences during the transition from preschool to primary school were evaluated. The possible causes of the fade out phenomenon revealed in the first three meta-analyses were discussed and the findings were explained through a causal framework.