Alternatif eğitim yaklaşımlarının 2013 okul öncesi eğitim programına yansımaları: çoklu durum çalışması
Citation
Altay, Sümeyye. Alternatif eğitim yaklaşımlarının 2013 okul öncesi eğitim programına yansımaları: çoklu durum çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Abstract
Bu araştırma, okul öncesi öğretmenleri ve öğretim elemanlarının görüşlerine göre alternatif eğitim yaklaşımlarının 2013 okul öncesi eğitim programına yansımalarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden çoklu durum çalışması deseninde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesi için amaçlı örnekleme yöntemlerinden kartopu örnekleme, ölçüt örnekleme ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının bu araştırma kapsamında incelenen Montessori, Reggio Emilia ve Waldorf alternatif eğitim yaklaşımlarının, 2013 okul öncesi eğitim programının tasarıdaki haliyle temel amaçlar, temel ilkeler, öğretim planları, öğrenme-öğretme süreci, çocuğun değerlendirilmesi ve öğretmen rolü boyutlarında yansımaları olduğu yönünde görüşlerinin olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin ve öğretim elemanlarının görüşlerine göre, tasarıdaki haliyle bu yansımaların uygulamaya geçmediği ve programla ilgili olumsuzlukların tasarıdan çok uygulamada ortaya çıktığı saptanmıştır. Bu araştırmanın, MEB Talim ve Terbiye Kurulu'nun okul öncesi eğitimi için yaptığı program geliştirme çalışmalarına katkı sağlaması ve daha sonra bu konuyla ilgili yapılacak olan yeni çalışmalara ışık tutması açısından önemli olduğu düşünülmektedir. This research was carried out to determine the reflections of alternative educational approaches to the 2013 preschool education curriculum according to the opinions of preschool teachers and instructors.The study was carried out in the multiple case study pattern, which is one of the qualitative research methods. In this study, the interview form developed by the researcher was used as a data collection instrument. In order to identify the study group, snowball sampling, criterion sampling and convenience sampling, among the purposeful sampling methods, were used. Content analysis and descriptive analysis methods were used among the analysis of the data. According to the results obtained, it has been determined that preschool teachers and instructors have opinions in the dimensions of Montessori, Reggio Emilia and Waldorf alternative education approaches examined in the scope of the research;the 2013 preschool education program as in the design, basic objectives, basic principles, teaching plans, learning-teacher process, evaluation of the child and teacher role. According to the teachers and instructors, it was identified that these reflections are not implemented as in the design, and the negativities about the curriculum occur in terms of practice rather than the design of the curriculum. This research is considered to be important in terms of contributing to the program development studies of the Ministry of Education Board of Education and Discipline for pre-school education and shedding light on the new studies to be done on this subject.