Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi
Künye
Akbaş, Seda. Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Özet
Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 araçları kullanımı yetkinlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması ve eğitimde Web 2.0 araçları kullanımı hakkındaki öğretmen görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada nitel ve nicel verilen birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden Açımlayıcı Sıralı Desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerini Çelik (2020) tarafında geliştirilen "Web 2.0 Araçları Kullanım Yetkinliği" ölçeğinden elde edilen veriler, nitel verileri ise araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen veriler oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel basamağının çalışma grubunu 2021-2022 Eğitim Öğretim yılında İzmir İli Narlıdere ve Menderes ilçelerinde görev yapan 117 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme yapılan 10 sınıf öğretmeni ise nitel bölümdeki araştırma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri betimsel istatistikler, t-Testi, varyans analizi ile nitel verileri ise içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri sonucunda; sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 araçları kullanım yetkinlik düzeyleri; cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, eğitim düzeyi, sınıf mevcudu, okuttukları sınıf düzeyi açısından anlamlı farklılık göstermezken hizmet içi eğitim alma durumuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin çözümlenmesi sonucunda ise öğretmenler Web 2.0 araçlarının eğitimde kullanımının öğretmen ve öğrenci açısından çeşitli yönlerden faydalı buldukları, Web 2.0 araçlarını dersin her aşamasında kullandıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca Web 2.0 araçları ile ilgili verilen hizmet içi eğitimlerin yüz yüze, uygulamalı olarak nitelikli eğitmenlerle verilerek, araçların kullanım alanlarına göre düzenlenmesinin hizmet içi eğitimlerin kalitesini arttıracağını belirtmişlerdir. Öğretmenler, Web 2.0 araçlarını kullanırken en çok donanım eksikliği, internet bağlantı sorunları, sınırlı erişim ve güncellemeden kaynaklanan sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. The aim of the research is to compare the competence levels of classroom teachers in the use of Web 2.0 tools in terms of various variables and to reveal the views of teachers about the use of Web 2.0 tools in education. Exploratory Sequential Design, one of the mixed research methods in which qualitative and quantitative data are used together, was used in the research. The quantitative data of the research consists of the data obtained from the "Web 2.0 Tools Usage Competence" scale developed by Çelik (2020), and the qualitative data consists of the data obtained from the semi-structured interview form developed by the researcher. The study group of the quantitative step of the research consists of 117 classroom teachers working in the districts of Narlıdere and Menderes in Izmir in the 2021-2022 academic year. The 10 classroom teachers with whom semi-structured interviews were made constitute the research group in the qualitative section. Quantitative data of the study were analyzed by descriptive statistics, t-Test, analysis of variance, and qualitative data were analyzed by content analysis method. As a result of the quantitative data of the research; Web 2.0 tools usage competency levels of classroom teachers; While there was no significant difference in terms of gender, age, professional seniority, education level, class size, class level they taught, it was concluded that there was a significant difference according to the status of receiving in-service training. As a result of the analysis of the qualitative data of the research, it was concluded that the teachers found the use of Web 2.0 tools in education beneficial for teachers and students in various ways, and they used Web 2.0 tools at every stage of the lesson. In addition, they stated that in-service trainings on Web 2.0 tools will be given face to face, hands-on with qualified trainers, and arranging the tools according to their usage areas will increase the quality of in-service training. Teachers stated that they mostly experienced problems due to lack of hardware, internet connection problems, limited access and updating while using Web 2.0 tools.