Örgüt yararına etik olmayan davranışın öncülleri: Satış personeli üzerinde bir araştırma
Künye
Erdoğan, Sevgi. Örgüt yararına etik olmayan davranışın öncülleri: Satış personeli üzerinde bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022.Özet
Bu araştırmanın amacı, satış personelinin farklı etik liderlik ve farklı mesaj çerçevelemesine maruz kalmaları durumunda örgüt yararına etik olmayan davranış düzeylerinin değişip değişmediğini ortaya koymaktır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, araştırma verisi Balıkesir ili Edremit Körfezi'nde zeytin ve zeytinyağı satan işletmelerin satış personellerinden kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen bir örneklemden yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Edremit Körfezi'nde yaklaşık 250 zeytin ve zeytinyağı satış personeli olduğu tahmin edilmektedir. Bunlar içerisinden araştırmaya katılmayı kabul eden 76 satış personeline araştırma anketi uygulanmıştır. Verilerin analizi aşamasında yapılan keşifsel faktör analizi, geçerlilik ve güvenilirlik analizleri ve bağımsız örneklem t-testleri SPSS 26 istatistik programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma hipotezlerinin test edilmesinde genel doğrusal model (GLM) kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, örgüt yararına etik dışı davranışın gerçekleştirilmesinde farklı etik iklim düzeylerinin ve algılanan sektörel rekabet düzeyinin etkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca yöneticilerin etik liderlik düzeylerinin örgüt yararına etik dışı davranış niyeti üzerindeki etkisinde liderin mesaj çerçevelemesinin düzenleyici etkisinin bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of this research is to reveal whether the levels of unethical behavior change for the benefit of the organization when sales personnel are exposed to different ethical leadership and different message framing. In line with the purpose of the study, the research data was collected from a sample determined by convenience sampling method from the sales personnel of the olive and olive oil selling businesses in Edremit Bay, Balıkesir, by face-to-face survey method. It is estimated that there are approximately 250 olive and olive oil sales personnel in Edremit Bay. A survey questionnaire was applied to 76 sales personnel who agreed to participate in the research. Exploratory factor analysis, validity and reliability analyzes and independent sample t-tests made during the analysis of the data were performed with the SPSS 26 statistical program. General linear model (GLM) was used to test the research hypotheses. As a result of the analyzes, it was found that different ethical climate levels and perceived sectoral competition level were effective in the realization of unethical behavior for the benefit of the organization. In addition, it was concluded that the leader's message framing had a moderating effect on the effect of the ethical leadership levels of the managers on the unethical behavior intention for the benefit of the organization.