Sosyal adaleti sağlama açısından eğitim harcamalarının fonksiyonu: Türkiye ve OECD ülkeleri arasında karşılaştırmalı bir analiz
Künye
Teymurov, Yusif. Sosyal adaleti sağlama açısından eğitim harcamalarının fonksiyonu: Türkiye ve OECD ülkeleri arasında karşılaştırmalı bir analiz. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022.Özet
Toplumlarda eşitsizlikle mücadeleye de eğitim her zaman ilk mücadele alanı olarak başı çekmektedir. Sosyal adaletin sağlanması için yapılan tüm müdahaleler eğitimle başlayarak sosyal ve ekonomik alanı dolaylı yoldan etkilemektedir. Sosyal olanaklar açısından eşitsizliklerin giderilmesi ve yeni nesil için sosyal ve ekonomik alandaki eşitsizliklerin azaltılması ve yeni fırsatların sağlanması gereklidir. Böylece
toplumun gelecekte daha iyi gelir sağlayabilmesi amaçlanmaktadır. Eğitim hizmetinin verilmesinden sorumlu olan kamunun bu alandaki harcamaları, aynı zamanda sosyal adaletteki eşitsizliklerin ortadan kaldırılması açısından belirleyici rol oynamaktadır. Ülkemizdeki eğitim harcamalarında ise her yıl artışın olması dikkat çekicidir. Eğitime harcanan payın artması, okullaşma oranlarındaki artışı da beraberinde getirmektedir. Bununla birlikte eğitimin kalitesi, istihdam ve gelir artışı gibi istenen diğer alanlardaki yükselişin gelmemesi ise sistemin yeniden gözden geçirilmesi gereğini ortaya çıkarmaktadır. OECD ülkeleri arasında yapılan sıralamalar dikkate alındığında ülkemizin eğitim başta olmak üzere birçok alanda son sıralarda yer aldığı görülmektedir. Sosyal alandaki eşitsizliklerin ortadan kaldırılması için eğitim alanında yapılacak müdahalelerin yeterli olmayacağı bilinmektedir. Toplumsal alanda gelir dağılımında
oluşan eşitsizlik, bireyler açısından eğitim alanındaki başarılarla kazanılması beklenen refaha ulaşılamamasında önemli rol oynamaktadır. When we look at societies, when we look at the fight against inequality, education always takes the lead as the first area of struggle. All interventions to ensure social justice affect the social and economic sphere indirectly, starting with education. It is necessary to eliminate inequalities in terms of social opportunities,
reduce social and economic inequalities and provide new opportunities for the new generation. Thus, it is aimed that the society can provide better income in the future. The expenditures of the public, which is responsible for the provision of education services, also play a decisive role in eliminating inequalities in social justice. It is noteworthy that there is an increase in education expenditures in our country every
year. The increase in the share spent on education brings about an increase in schooling rates. On the other hand, the fact that the increase in other desired areas such as the quality of education, employment and income growth does not occur, reveals the need for a review of the system. Considering the rankings made among OECD countries, it is seen that our country is in the last place in many fields, especially in education. It is known that interventions in the field of education will not be sufficient to eliminate inequalities in the social field. The inequality in income distribution in the social field plays an important role in the failure of individuals to reach the expected welfare with successes in the field of education.