Pandemi sürecinde öğretmenlerin sağlık eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi
Künye
Göktaş, Emrullah. Pandemi sürecinde öğretmenlerin sağlık eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2022.Özet
Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin pandemi sürecinde sağlık eğitimine yönelik tutumlarını belirlemek için tutum ölçeği geliştirmek ve öğretmenlerin bu süreçte sağlık eğitimine yönelik tutumları ile çeşitli değişkenler arasında ilişki olup olmadığını incelemeye çalışmaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemleri kullanılmış olup veri toplama ise tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Pandemi Sürecinde Sağlık Eğitimi Tutum Ölçeği (PSSETÖ)” kullanılmıştır. Çalışmada Manisa ili Akhisar ilçesinde 2020 – 2021 eğitim – öğretim yılında ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 284 öğretmen ile ön çalışma, 360 öğretmen ile asıl çalışma gerçekleştirilmiştir. Veri analizlerinde SPSS 22.00 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın ölçek geliştirme çalışmasında Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) kullanılarak 54 maddeden oluşan ölçek öğretmenler üzerinde uygulandıktan sonra verilerin analizi sonucunda 27 maddeye indirgenmiş ve öğretmenler üzerinde asıl çalışma gerçekleştirilmiştir. Tutum ölçekleri ile elde edilen verilerin analizinde parametrik analiz
tekniklerinden Bağımsız Gruplar t Testi ile Bağımsız Gruplar İçin Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Tutum ölçeği üzerinde yapılan analizler sonucunda Cronbach Alfa güvenirlik kat sayısı 0.719 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak; pandemi sürecinde sağlık eğitimine yönelik tutumları ölçmeye yönelik, 27
maddeden oluşan 5 faktörlü geçerli ve güvenilir tutum ölçeği geliştirilmeye çalışılmıştır. Verilerden elde edilen analizlere göre; öğretmenlerin öğrenim durumları ile yaş değişkenlerinin pandemi sürecinde sağlık eğitimine yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Öğretmenlerin cinsiyet, kıdem, görev yaptıkları okul türü ve görev yaptıkları öğretim kademesi değişkenleri açısından pandemi sürecinde sağlık eğitimine yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Buna göre söz konusu
ölçeğin, pandemi sürecinde öğretmenlerin sağlık eğitimine yönelik tutumları hakkında bilgi vereceği düşünülmektedir. This study aims to develop an attitude scale to measure teachers’ attitudes for health education during the pandemic, and to examine whether there is a relationship between teachers’ attitudes toward health education and various variables in this process. The study used qualitative research methods, and data were collected using a survey. Data for the study were collected using the scale “Attitudes Toward Health Education During the Pandemic (ATHEDP)” developed by the researcher. The preliminary study was conducted with 284 teachers’ and the main study with 360 teachers’ serving in primary schools, middle
schools, and high schools in Akhisar district of the province of Manisa in Turkey in the academic year 2020 – 2021. Data analysis was taken advantage of the software package SPSS 22.00. At the study of survey development, exploratory factor analysis (EFA) was conducted by administering a 54 matters scale to teachers, which was then reduced to 27 matters following data analysis and administered to teachers for the main study. Data obtained from attitude scales were analyzed using the parametric analysis techniques and One Way Analysis of Varience. On the attitude scale; following the analyses, Cronbach’s
alpha reliability coefficient was found to be 0.719. As a result, a valid and reliable scale consisting of 27 matters and 5 factors was tried to develop to measure attitudes toward health education during the pandemic. According to analyses which were obtained from datas; no significant relationship was found between teachers’ learning status and attitudes of age variables towards health education during the
pandemic process. A significant relationship was found between teachers’ attitudes toward health education during the pandemic in terms of gender, seniority, and educational level and type of school they taught in. Accordingly, it is taught that the scale in question will provide information about teachers’ attitudes towards health education during the pandemic.