Matematik eğitiminde oyunlaştırma üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi
Künye
Genç, Can Berk. Matematik eğitiminde oyunlaştırma üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021.Özet
Bu araştırmanın amacı, matematik eğitiminde oyun ve oyunlaştırma konusunda yapılan bilimsel çalışmaların incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, 2010-2020 yılları arasında Türkiye'de yapılmış olan, Google Scholar arama motoru ve ERIC, YÖK Tez Arama, YÖK Akademik, Proquest ve Dergipark veri tabanlarında indekslenen tezler (yüksek lisans, doktora) ve makaleler taranmıştır. Tarama sonucunda ulaşılanlar arasından araştırmaya uygun olan 117 bilimsel çalışma, tematik, metodolojik ve oyunsal süreçlerin uygulamaları açısından olmak üzere üç başlık altında analiz edilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemiyle yürütülmüştür. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerden frekans ve yüzde kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular; çalışma kodları, yüzde, frekans, grafik ve tablolar aracılığıyla sunulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre en fazla çalışma matematik eğitiminde yapılmış olmakla birlikte, multidisipliner alanlar olan bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi ve sınıf eğitimi alanlarında çalışmalar da yer almıştır. Çalışmalar ilköğretim kademesinde yoğunlaşmıştır. Çalışmalarda en çok amaçsal örnekleme yöntemi ve nicel araştırma yöntemlerinden deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmalarda örneklem büyüklüğünün daha çok 36-70 aralığında olduğu görülmüştür. İncelenen çalışmalarda veri toplama aracı olarak en fazla test tercih edilirken veri analizi yöntemi olarak en çok nicel kestirimsel analiz yöntemlerinden t-testi kullanılmıştır. Çalışmalarda oyun türü olarak en fazla etkinlik temelli eğitsel oyun tercih edilirken oyun ve oyunlaştırma; en fazla etkinlik yoluyla, pedagojik hedeflere yönelik ve bilgisayar destekli öğretim tekniğiyle birlikte yürütülmüştür. İncelenen çalışmalardan elde edilen sonuçlara göre araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. The aim of this research is to investigate scientific studies about game and gamification in mathematics education. With this aim, both theses (master's and doctor's degree) and articles which have been indexed in Google Scholar search engine and ERIC, YOK Thesis Search, YOK Academic, Proquest, and Dergipark databases between 2010 and 2020 have been scanned. Among the scanned articles and theses, 117 scientific studies have been analysed under three categories: thematic, methodological, and implementation of game processes. This research has been conducted through document review. As of data analysis, descriptive statistics which are frequency and percentage have been applied. The findings of this study have been showed through codes of the research, percentage, frequency, graphics, and tables. Given the results of the study, there have been more scientific studies in mathematics education, followed by computer and instructional technologies education and classroom education programme. Most of the studies have been gathered around the primary school level. In these studies, purposeful sampling and experimental design have been used most. It is seen that the number of the samples is between 36 and 70 most. In the studies examined, the most preferred data collection tool has been test while t-test has been conducted most as a data analysis method. Meanwhile activity-based educational games have been preferred most as game types, game and gamification have been implemented most through activities, pedagogical aims and computer-assisted instruction. In line with the results of this research, some related suggestions have been offered for further studies.