Örgüt kültürü ve iş tatmini ilişkisinde rol belirsizliği ve kuşak farklılıklarının etkisi
Künye
Katı, Yahya. Örgüt kültürü ve iş tatmini ilişkisinde rol belirsizliği ve kuşak farklılıklarının etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.Özet
Bu çalışmanın amacı, örgüt kültürü ve iş tatmini ilişkisinde rol belirsizliği ve kuşak farklılıklarının etkisini belirlemektir. Çalışmanın örneklemi Balıkesir, Bursa ve İstanbul'da faaliyet gösteren banka çalışanlarından oluşmaktadır. Çalışmanın verileri çevrimiçi anketler aracılığıyla toplanmıştır. Bu kapsamda üç yüz doksan bir anket analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, klan kültürünün (β = 0.50, p < 0.01), adhokrasi kültürünün (β = 0.45, p < 0.01), hiyerarşi kültürünün (β = 0.44, p < 0.01) ve pazar kültürünün (β = 0.45, p < 0.01) iş tatmini üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkiye sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca, klan kültürünün (β = 0.46, p<0.01), adhokrasi kültürünün (β = 0.43, p<0.01), hiyerarşi kültürünün (β = 0.54, p<0.01) ve pazar kültürünün (β = 0.47, p<0.01) rol belirsizliği üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkiye sahip oldukları tespit edilmiştir. Diğer yandan, rol belirsizliğinin (β = 0.48, p < 0.01) iş tatmini üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın diğer sonuçlarına göre örgüt kültürü tipleri ile iş tatmini arasındaki ilişkilerde, örgüt kültürü tipleri ile rol belirsizliği arasındaki ilişkilerde ve rol belirsizliği ile iş tatmini arasındaki ilişkide X ve Y kuşaklarının düzenleyici etkisi saptanamamıştır. The purpose of this study is to investigate whether there is a significant effect of the role ambiguity and generation differences on the relationship of organizational culture and job satisfaction. The sample of the study consists of bank employees operating in Balıkesir, Bursa and Istanbul. Tha data of the study were collected through online questionnaires. In this frame, three hundred ninety one questionnaires were analyzed. The results of the study showed that clan culture (β = 0.50, p < 0.01), adhocracy culture (β = 0.45, p < 0.01), hierarchy culture (β = 0.44, p < 0.01) and market culture (β = 0.45, p < 0.01) have significant and positive effect on job satisfaction. Also, clan culture (β = 0.46, p<0.01), adhocracy culture (β = 0.43, p<0.01), hierarchy culture (β = 0.54, p<0.01) and market culture (β = 0.47, p<0.01) have significant and positive effect on role ambiguity. On the other hand, role ambiguity (β = 0.48, p < 0.01) has a significant and positive effect on job satisfaction. The other results of the study showed that the moderating effect of the X and Y generations could not be determined on the relationship between organizational culture types and job satisfaction, organizational culture types and role ambiguity, role ambiguity and job satisfaction.