Eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları ile dijital yeterlik seviyeleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi
Künye
Kaya, Ramazan. Eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları ile dijital yeterlik seviyeleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.Özet
Bu çalışmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonu özyeterlik algıları ile dijital yeterlik seviyeleri ile arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma evreni, 2019-2020 yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 681 öğrenciden oluşmuştur. Araştırma kapsamında, nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Ünal ve Teker (2018) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algısı ve Demir (2018) tarafından geliştirilen dijital akıcılık ölçeğinden yararlanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir. Cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, öğrenim görülen bölüm değişkenlerinin dijital yeterlik düzeyi ve teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algısına etkileri belirlenirken bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi gerçekleştirilmiştir. Teknoloji entegrasyonu özyeterlik algıları ile dijital yeterlik seviyeleri arasındaki ilişkiyi incelemek için korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algılarının yüksek olduğu ve teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algılarının sınıf ve yaş değişkenlerine göre anlamlı bir fark belirlenmemiştir. Bununla birlikte cinsiyet ve öğrenim görülen bölüme göre anlamlı bir farklılığın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulgulara göre eğitim fakültesi dijital yeterlik seviyelerinin orta düzeyde olduğu ve dijital yeterlik seviyelerinin cinsiyet, yaş ve öğrenim görülen bölüm değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sınıf değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Korelasyon analizi sonuçlarına göre eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları ile dijital yeterlik seviyelerinin alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Teknoloji entegresyonu yönelik öz-yeterlik algılarının, dijital yeterlik seviyelerini anlamlı şekilde yordadığı saptanmıştır. The purpose of this study is to examine the relationship between education faculty students' technology integration self-efficacy perceptions and digital competency levels. The universe of the study consisted of 681 students studying at Balıkesir University Necatibey Education Faculty in 2019-2020. In the research, general screening model, one of the quantitative research methods, was used. As a data collection tool, technology integration, adapted into Turkish by Ünal and Teker (2018), self-efficacy perceptions and digital fluency scale developed by Demir (2018) were used. Research data were analyzed using SPSS 21.0 program. Frequencies, averages and standard deviations of the items under the factors of both scales were calculated. While determining the effects of variables of gender, age, class level, department of education on digital competence levels and technology integration self-efficacy perceptions, independent groups t test and one-way variance analysis (ANOVA) and test were performed. Correlation analysis was conducted to examine the relationship between technology integration self-efficacy perceptions and digital competence levels. According to the results, it was concluded that education faculty students' perceptions of technology integration self-efficacy is high, and technology integration vii self-efficacy perceptions do not differ significantly with respect to class and age variables. However, it was concluded that there was a significant difference according to gender and department variables According to the findings of the study, it was determined that the education faculty's digital competence levels were moderate and showed a significant difference according to the variables of gender, age and education. According to the class variable, it was concluded that there was no significant difference. According to the results of the correlation analysis, significant correlations were found between the technology integration self-efficacy perceptions of the education faculty students and the sub-dimensions of the digital competence levels. It was found that self-efficacy perceptions towards technology integration significantly predicted digital competence levels.