7. sınıf fen bilgisi dersinde tasarım odaklı düşünmeye yönelik etkinliğin öğrencilerin motivasyon, ekip çalışması ve derse ilişkin bakış açılarına etkisi
Künye
Atacan, Begüm. 7. sınıf fen bilgisi dersinde tasarım odaklı düşünmeye yönelik etkinliğin öğrencilerin motivasyon, ekip çalışması ve derse ilişkin bakış açılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020.Özet
Günümüzde gelişen teknoloji ile birlikte ihtiyaç duyulan işgücünün nitelikleri de değişmiş ve buna bağlı olarak eğitim sistemlerinde 21. yüzyılın ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücünü yetiştirebilmek için değişime gidilmeye başlanmıştır. Buna bağlı olarak, öğrencilerin merkeze alındığı, yaparak yaşayarak öğrenmenin istendiği, problemlerin günlük hayatla bağlantılı olduğu ve böylece 21.yy becerilerinin de kullanılmasının sağlandığı bir dizi yenilenmeler uygulanmaya çalışılmaktadır. Günlük yaşamda karşılaşılan problemlerin kullanıldığı günümüz eğitim sisteminde bu problemlere çözüm bulmak için tasarımlara dökmek, hem çözüm yolunun daha iyi anlaşılmasını hem de problemin daha kalıcı bir şekilde çözümlenmesini sağlayacaktır. Tasarım odaklı düşünme, dizayn edici bir düşünme sistemidir. Teknik olarak ise; daha iyi bir sonuç elde edebilmek için bir problem üzerinde yapılan yaratıcı düşünceler sistemidir. Tasarım odaklı düşünme yaklaşımı, kullanıcı ile empati kurmaya, işbirlikçi bir şekilde çalışmaya ve yaratıcı bir şekilde problem çözmeye teşvik eden, zihin ve sezgileri kullanmayı içerir. Bu bağlamda sürecin empati kurarak başlamasını, sonrasında sorunu yeni bir bakış açısından tanımlamasını, sonra da aktif bir fikir üretmesini (fikir üretme) içerir. Ardından tasarımcılar fikirleri somutlaştırılmış sorulara (prototip) dönüştürürler. Son olarak da tasarımcılar üretilen prototipleri test ederler Bu çalışmada 7. sınıf ışığın soğurulması konusuna dönük olarak tasarım odaklı düşünmeye dayanan bir etkinliğin sınıf ortamında kullanımının farklı girişimcilik, ıraksak düşünme yeteneği ve bilimsel yaratıcılığa sahip öğrencilerin motivasyonu, ekip çalışmasına bakış açıları ve tasarım odaklı düşünmenin fen eğitiminde kullanımına yönelik düşüncelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışma başında öğrencilere "Fen Tabanlı Girişimcilik Ölçeği", "Iraksak Düşünme Alıştırması" ve "Bilimsel Yaratıcılık Ölçeği" uygulanmış ve öğrencilerin bu ölçeklerden aldıkları toplam puanlar hesaplanmıştır. Ardından ilgili ölçeklerden en yüksek ve en düşük puanı alan öğrencilerin, fen eğitiminde tasarım odaklı düşünme yaklaşımının kullanılmasının motivasyonlarına, ekip çalışmalarına ilişkin görüşlerine etkisi incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin tasarım odaklı düşünme hakkındaki düşünceleri alınmıştır. Veri toplama aracı olarak etkinlik bitiminde alınan çıkış biletleri, öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış ikili görüşmeler ve öğretmen günlüğü kullanılmıştır. Elde edilen veriler Nvivo 11 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre tasarım odaklı düşünme yaklaşımının kullanılmasıyla öğrencilerin derse karşı ilgileri ve motivasyonları genel olarak artmıştır. Öğrenci görüşleri incelendiğinde derslerde tasarım odaklı düşünme basamaklarının kullanılmasını istedikleri görülmüştür. Etkinliğin aşamalı bir şekilde ilerlemesi ile daha verimli bir ders işlendiği ve ekip çalışmaları ile öğrenciler arasındaki ilişkiler gelişmiş, ayrıca akran öğrenmesi ile konuya daha çok hakimiyet kazanıldığı görülmüştür. With the developing technology today, the qualifications of the required workforce have also changed and accordingly, the education systems have started to be changed to train the qualified manpower required by the 21st century. Accordingly, a series of renewals are tried to be implemented in which students are taken to the center, learning by doing and living are at the forefront, problems are connected with daily life and thus 21st-century skills are also used. In today's education system where the problems encountered in daily life are at the forefront, pouring it into designs to find solutions to these problems will provide a better understanding of the solution way and a more permanent solution to the problem. Design thinking is a design thinking system. Technically; It is a system of creative thoughts made on a problem to achieve a better result. The design-oriented thinking approach involves using mind and intuition that encourages empathy with the user, working collaboratively, and problem-solving creatively. In this context, it involves starting the process with empathy, then defining the problem from a new perspective, then generating an active idea (generating ideas). Designers then turn ideas into concrete questions (prototypes). Finally, the designers test the prototypes produced. In this study, the use of an activity based on design thinking in the classroom environment for the absorption of 7th grade light in the classroom environment, the motivation of students with different entrepreneurship, divergent thinking ability, and scientific creativity, perspectives on teamwork and science education of design-oriented thinking. It is aimed to examine the thoughts on the use. For this purpose, "Science-Based Entrepreneurship Scale", "Divergent Thinking Exercise" and "Scientific Creativity Scale" were applied to the students at the beginning of the study and the total scores of the students were calculated. Then, the effects of the students who got the highest and the lowest scores from the related scales on their motivations and their opinions on teamwork were examined. Besides, students' thoughts on design thinking were taken. As the data collection tool, exit tickets purchased at the end of the activity, semi-structured bilateral meetings with students and teacher diary were used. The data obtained were analyzed using the Nvivo 11 program. According to the results of the analysis, students' interest and motivation towards the lesson increased in general with the use of a design-oriented thinking approach. When the students' opinions were examined, it was seen that they wanted to use the design thinking steps in the lessons. With the progress of the activity in a gradual way, it was seen that a more productive lesson was taught, and the relations between the students with the team studies improved, and it was also gained more control over the subject with peer learning.