İşletmelerde işgören devri ve örgüt içi motivasyon ilişkisi: Hızlı yemek (fast food) işletmeleri çalışanları üzerinde bir araştırma
Citation
Forsınaç, Melike. İşletmelerde işgören devri ve örgüt içi motivasyon ilişkisi: Hızlı yemek (fast food) işletmeleri çalışanları üzerinde bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.Abstract
Sektörel anlamda Türkiye'de dahil olmak üzere tüm dünya ülkelerindeki işletmelerde işgören devir hızı, kurumun tüm dinamiklerini etkileyen en önemli problemlerden biri olmuştur. İşe alınan personellerin oryantasyon süreçlerinin uzun olması, işin içeriği ile ilgili zamana yayılan bilgi birikimi sürecinin tamamlanması, insan kaynağının kaybedilmemesi adına büyük önem taşımaktadır. Bu durum hem verilen hizmetin kalitesini etkilerken hem de firmaların çalışanlara yaptığı yatırımın uzun vadede karşılığını alamamalarına sebep olmaktadır. Deneyimler ve bilgi birikimi çalışan kaynaklı değerler olup, çalışan kaybı ile bu birikimler de kaybolur. Aynı deneyim ve bilgi birikiminin tekrardan yakalanabilmesi için yeni bir çalışan alınması, bu çalışanın faaliyet gösterilen sektöre bağlı olarak aynı seviyeye ulaşması 3 ila 6 ay arasında bir zaman kaybı anlamına gelmektedir. Bir işgören için yapılan uzun süreli yatırım sonunda işgörenden beklenen, yeterli bilgi seviyesine ulaşması ve müşterilere sunulan hizmet kalitesini hedeflenen seviyelerin üzerine taşıması olacaktır. Araştırmanın amacı işletmelerde işgören devri ve örgüt içi motivasyon ilişkisinin incelenmesidir. Bu bağlamda araştırmaya Bursa, Ankara ve İzmir illerindeki 47 fastfood işletmesinde bulunan toplam 1037 çalışan arasından rastgele seçilmiş 526 kişi katılmıştır. Verilerin toplanmasında anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Fast-food işletmeleri çalışanları açısından motivasyon ve işgören devri değişkenleri arasında anlamlı ve negatif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Bu çerçevede örgüt içi motivasyonu yüksek olan işgörenlerin işgören devir niyetlerinin düşük olduğu söylenebilir. Employee turnover rate in the business sector in all countries of the world, including in Turkey sense, the institution has become one of the most important problems affecting the entire dynamics. Nowadays, fast food has difficulty in finding and keeping up human resources. This situation affects both the quality of the service provided and the investments made by the firms to the employees in the long term. Experiences and knowledge are employee-driven values, and with the loss of employees these accumulations also disappear. In order for the same experience and knowledge to be recaptured, a new employee should be recruited, and the same level of employment will be 3 to 6 months. The long-term investment made by a staff member is expected to reach the level of knowledge required by the personnel and to bring the service quality to the customers above the targeted levels. The aim of this research is to investigate the relationship between employee turnover and motivation in organizations. In this context, 526 randomly selected 1037 employees from 47 fastfood enterprises in Bursa, Ankara and İzmir participated in the study. Questionnaire method was used to collect data. As a result of the research, a significant and negative relationship was found between motivation and employee turnover variables for fast food business employees. Within this framework, it can be said that employees with high motivation within the organization have low intention to transfer turnover.