Konaklama işletmelerinde inovasyon ve değişim yönetimi hakkında nitel bir araştırma
Künye
Batmas, Hasan Kaan. Konaklama işletmelerinde inovasyon ve değişim yönetimi hakkında nitel bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.Özet
İnovasyon kavramı, diğer bir çok sektörde olduğu gibi konaklama sektöründe de işletmelerin rekabet ortamında varlıklarını sürdürmelerinde oldukça önemli bir role sahiptir. Konaklama işletmeleri inovatif uygulamalar yaparak maliyetlerini düşürmek, kaliteyi arttırmak vb. bir çok olumlu sonuç elde etmektedir. Yine de inovasyon, beraberinde bir çok artıyı getirmekle birlikte bir değişimi de getirmektedir. Bu değişim herkes tarafından olumlu karşılanmayabilmektedir. Bu bağlamda değişimin yönetilmesi, inovasyonun başarıya ulaşmasında en etkili unsurlardan birisi olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, konaklama işletmelerinde inovasyon uygulamalarını ve bu uygulamalar sonucu meydana gelmesi muhtemel değişimin ne şekilde yönetildiğini incelemektir. Bu bağlamda konaklama işletmelerinde misafirlerin ve çalışanların inovasyon ve değişime bakış açıları, çalışanların değişime ne şekilde hazırlandıkları ve çalışanların değişime direnmesi durumunda bunun üstesinden gelmek için ne gibi stratejiler uygulandığı araştırılmıştır. Araştırmanın verileri İstanbul'da faaliyet gösteren 25 konaklama işletmesinde şef, departman müdürü, otel müdürü veya otel sahibi pozisyonlarında çalışan katılımcılardan yapılandırılmış mülakat yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırmada çeşitliliği maksimuma çıkaran örnekleme yöntemi kullanılarak farklı karakteristiklere sahip oteller hakkında bilgi toplanılması amaçlanmıştır. Elde edilen veriler nitel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Katılımcılardan alınan cevaplar analiz edilerek her bir soru için temalar belirlenmiştir. Ardından katılımcıların verdikleri yanıtlar uygun tema altına yerleştirilmiştir. Katılımcıların cevapları yorumlanmıştır ve bulgulara ulaşılmıştır. Ayrıca betimsel analiz yönteminde olduğu gibi katılımcıların cevaplarından direkt alıntılar da yapılmıştır. Bulgular, konaklama işletmelerinde inovasyon uygulamalarının yapıldığını göstermektedir. Araştırma sonuçları, konaklama işletmelerinde inovasyonun ağırlıklı olarak misafir memnuniyetini sağlamak için yapıldığını ortaya çıkarmıştır. Bununla birlikte gerek misafirlerin gerekse çalışanların inovasyon ve değişime genel olarak olumlu yaklaştıkları ortaya konmuştur. Ulaşılan bir diğer sonuç, çalışanların değişime hazırlanması ve değişime karşı direncin önlenmesinde çalışanlarla bilgi paylaşımı ve çalışanları eğitmenin en çok başvurulan yöntemler olduklarıdır. Concept of innovation has a crucial role for accommodation sector just as other sectors, to subsist in competitive environment. Accommodation establishments get lots of positive outputs like cost-saving, improved quality etc. by making innovative applications. Innovation brings not only good things but also a change. This change may not be welcomed by everyone. In this context, change management becomes one of the most important factor in success of innovation. The aim of this study is to examine innovation applications in accommodation establishments and how the possible change by this applications are managed. In this context, guest's and employee's attitudes toward innovation and change, how employees get prepared for change and what kind of strategies are applied if employees resist to change; was researched. The data of the study were obtained from 25 participants who work as supervisor, department manager, hotel manager or hotel owner via using structured interview technique. By using maximum variation sample technique, it is aimed that to collect data from hotels with different characteristics. Obtained data were analyzed by qualitative analysis method. Themes were determined for each question by analysing answers from participants. Then the answers were placed under appropriate themes. The answers of participants were interpreted and findings have been reached. Also direct quotes from participant's answers were given as in descriptive analysis method. The findings show that innovation applications are made in accommodation establishments. The results of the study revealed that innovation are mostly made for guest satisfaction in accommodation establishments. And also it is revealed that guests and employees usually welcome innovation and change. Another result is that to prepare employees for change and to prevent resistence aganist change, sharing information with employees and employee education are the most used methods.