Yazar "Sayın, Esma" için listeleme
-
4-6 yaş hâfıza teknı̇klerı̇yle tasavvufî kavramlar ışığında ahlâk eğı̇tı̇mı
Olfaz, Kadriye (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2023)Erken çocukluk dönemi denilen 4-6 yaş dönemi, çocuğun şahsiyetinin oluşumunda ve kişiliğinin gelişiminde büyük bir önem arz etmektedir. Çocuğa bu evrede, onun gelişim özelliklerine uygun bir eğitimin verilmesi gerekmektedir. ... -
Balıkesir’de tasavvuf kültürü: Uşşâkıyye örneği
Metin, Özcan (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022)Anadolu’nun kadîm şehirlerinden Balıkesir, Türklerin bölgeye yerleşmesiyle beraber tasavvuf kültürüyle tanışmıştır. Şehirde ahîlik ve Bektaşîlikle başlayan tasavvuf kültürü; Kadiriyye, Rifâiyye, Nakşibendiyye, Mevleviyye, ... -
Bir peygamber olarak Hz. İbrahim’in dualarındaki tasavvufî ve psikolojik temalar
Sayın, Esma (2023)Hz. İbrahim’in tevhid inancını yansıtan sağlam bir ahlakı ve kişilik yapısı olduğu için Hz. İbrahim’in makamı, Allah’ın dostu olma makamıdır. Hz. İbrahim, Allah dışındaki her şeyle bağlarını koparıp atmış ve Allah’tan ... -
Ergenlik dönemi tasavvuf öğretiminde fotoğrafik hafıza teknikleriyle zihin ve kavram haritaları: murâkabe kavramı
Öntan, Gülçin (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2023)Kavram olarak "Gençlik", buluğa erme neticesinde, biyolojik ve psikolojik bakımdan çocukluğun sonu ile toplum hayatında sorumluluk alma dönemi olan 12- 25 arasında kalan yaş gurubudur. İnsan hayatının kritik aşamalarından ... -
Hâris el-Muhâsibî düşüncesinde nefs muhasebesinin tasavvufî ve psikolojik yorumu
Dağlı, Suna (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023)Hâris el-Muhâsibî (ö. 243/857), H. III. yüzyılda İslâm düşünce sisteminin teşekkül ettiği bir dönemde yaşamıştır. Bağdat şehrinde kurulan; zâhir-bâtın ayrımı, tevhîd ve ilâhî aşk temalı, hâller ve makamların tespiti gibi ... -
İzmirli Şeyh Lütfi Filiz ve tasavvufi kişiliği
Kızılhan, Fatih (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022)Lütfi Filiz, hilafet devrinin son döneminde Sultan Reşat'ın padişah olduğu zamanlardan 2000'li yıllara kadarki süreçte çoğunluğunu İzmir'de olmak üzere Osmanlı'nın yıkılışından Cumhuriyetin kuruluşuna ve daha sonraki önemli ... -
Kulluk ve özgürlük açısından tasavvuftaki kadın anlayışına bir bakış
Sayın, Esma (2015)Benliğin olgunlaşmasını sağlamak isteyen, hakikat arayışına koyulan ve manevî olgunluğa erişmek isteyenler Allah Teâlâ'yı tanıma, anlama ve O'nunla bir olma yolunda yürümüşler, Hakk'a ermeyi en önemli özlem haline ... -
Manevî danışmanlıkta tasavvuf terapisi
Sayın, Esma (2022)İnsan, beden ve ruh yapısıyla bir bütündür. Modern dünya, insanın bedenî ihtiyaçlarını karşılamaya öncelik vererek, manevî ihtiyaçlarını göz ardı etmiştir. Oysa insanın huzur ve mutluluk içerisinde yaşaması, manevî yönüyle ... -
Modern düşünce akımları ve tasavvufî düşüncenin önemi
Sayın, Esma (2023)Tasavvufta, insanın gerçek aşkı, Rabbine olan aşkıdır. Tasavvufî düşüncede in-sanın kendini sevmesi ve kendisine âşık olması anlamını taşıyan narsizm düşüncesi reddedilerek insanın Rabbine âşık olması öngörülür. Makalede ... -
Necmeddîn-i Kübrâ ve Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî’nin Moğollarla mücadelelerindeki cihad anlayışları
Ciran, Seyyit Nur (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022)Tarih boyunca mutasavvıflara yöneltilen eleştiriler birtakım safhalardan geçerek günümüze kadar gelmiştir. Dönemlerinin ilk zamanlarında bid’at suçlamasıyla, daha sonraki dönemlerde şirk/küfür ithamlarıyla, yakın yüzyılda ... -
Ontolojik açıdan tasavvuf, mistisizm ve maneviyatçılığa dair yaklaşımların karşılaştırılması
Sayın, Esma (2016)Tasavvuf, İslam'ın manevî yönü olarak tarif edilir. Aslında tasavvuf ya da sufizm, kişiliği kötü huylardan temizleme ve ruhu olgunlaştırma yoludur. Bu anlamda tasavvuf, insanı Allah'tan uzaklaştıran şeylerin hepsini terk ... -
Physchological and therapic effects of muraqaba
Sayın, Esma (2015)Murakabe, insanın duygularına odaklanması vasıtasıyla 'kalbindeki duygularını kontrol etmesi' metodudur. Allah, kalbin gerçek sahibidir. O, kulun kalbini sürekli denetim altında tutmaktadır. Bu nedenle insanın kalbindeki ... -
Sufistic and psychological effects of tewbe "repentance" for self-transformation
Sayın, Esma (2016)Tevbe, pişmanlık ve hatadan Allah Teâlâ'ya dönmektir. İçimizdeki günah ateşinden ilahi rahmetin ve affın serinliğine yönelme ve dönmedir. "Tevbe, kalbin içinde bulunan kötülük hususunda ısrar düğümünü çözüp Hakk'a dönmek ... -
Tasavvufî düşüncenin modernizmin ürettiği psiko sosyal düşünce akımlarına karşı alternatif anlayış tarzları-ı
Sayın, Esma (2022)Bütün inanç ve felsefî sistemler boyunca hayatına anlam yükleme çabası devam eden insan, ruh ve madde arasındaki ilişkiyi kavramaya çalışmıştır. İnsanın sadece kendisiyle ilgili değil; aynı zamanda çevresi ve ... -
Tasavvufî kavramlar açısından tasavvuf kültüründe çevre bilinci
Sayın, Esma (2017)Çevre kelimesinin çok geniş bir kullanım alanı bulunmaktadır. Bu bağlamda çevre; bizim etrafımızı kuşatan, canlı-cansız tüm varlıklara verilen addır. Çevre, insanın hem kendisini etkilediği ve hem de kendisinden etkilendiği ... -
Tasavvufî kavramların anlaşılmasında hayvan sembollerinin önemi
Sayın, Esma (2017)Tasavvufî ve ahlakî kavramların anlaşılmasında ve kavranmasında hayvan sembollerinin oluşturulması çok dikkat çekicidir. Tasavvufî kavramların ve anlayış tarzının manevî ve çok boyutlu anlamları, oluşturulan hayvan sembolleri ... -
Tasavvuftaki zühd anlayışının tasavvufi ve psikolojik kavramlarla bağlantısı
Kahraman, Tülin (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024)İnsanın dünyaya rağbetini engelleyebilmesinin yolu, zâhidâne bir hayat yaşamasından geçmektedir. Dünya hayatında Allah Teâlâ ile yakınlığı kuvvetlendirebilecek zühd hayatı, kişinin kemâlât yolunda ilerlemesine vesile olan ... -
Vecd duygusunun tasavvufî ve psikolojik etkileri
Sayın, Esma (Türk İslam Medeniyeti İlmi Araştırmalar Enstitüsü, 2021)Tasavvuf kültürü; Allah, kâinat ve insan arasında bir bütünlük kurar. Bu nedenle tasavvuf, âşkın ve bütünlüğün felsefesidir. İnsan, insan-ı kâmil görüşü bağlamında Allah Teâlâ’nın en yüksek derecede muhatabı ve ilahî ...